Werken bij Borrenbergs Groep

“Er zijn 101 redenen waarom een planning veranderd.”

augustus 2021

Bert Rombouts is sinds vijf jaar werkzaam binnen de Borrenbergs Groep. Hij startte in het magazijn en maakt inmiddels onderdeel uit van het team dat verantwoordelijk is voor de planning van Borrenbergs Projectinrichting, Dichtbij Huis, Mebo Flooring en Vloerbewakers. 

Vertel Bert! Wat heb je hiervoor gedaan?

”Nadat ik de mavo aan het Rythovius College afgerond heb, ben ik gaan studeren aan de Helicon in Boxtel. Tijdens mijn studie liep ik stage bij de Dommelsche Watermolen in Oerle. Toen ik die eenmaal afgerond had kon ik daar blijven als zaterdaghulp, waarnaar ik uiteindelijk een vaste baan aangeboden kreeg in de winkel.”

”Na een tijdje ben ik gevraagd om in het grote magazijn in Bergeijk te komen werken. Vanuit daar werden alle winkels van de Dommelsche Watermolen beleverd en de export verzorgd naar Aruba, Bonaire en Curaçao. Ik regelde eigenlijk het hele reilen en zeilen daar!”

”Op dat moment ging Borrenbergs in Luyksgestel ook een magazijn bouwen. Iedereen kent iedereen hier,” zegt hij met een lach. ”Toen heeft Stijn me gevraagd of ik niet hier wilde komen werken. Ik werkte inmiddels tien jaar bij de Dommelsche Watermolen. Een keer iets anders leek me niet verkeerd, dus ben ik op gesprek gegaan. Dat klikte meteen heel erg goed! Ik ben begonnen in het magazijn. Na driekwart jaar ben gevraagd voor de rol van planner. Na een aantal testen ben ik doorgestroomd naar deze functie.”

Wat houdt planning allemaal in?

”We krijgen een dossier van de projectleider waarin alles, wat bij een particulier of project moet gebeuren, verwerkt staat. Hierbij kun je denken aan de indicatie werkduur en de materialen die besteld moeten worden. Aan de hand van dat dossier gaan we de werkzaamheden afstemmen met de klant, we bestellen de materialen en maken de keus of we het hier laten leveren of op locatie. We zorgen eigenlijk dat alles klaar staat voor de stoffeerder en ze de juiste gegevens of tekeningen aangeleverd krijgen.”

Vond je de switch, van magazijn naar planning, moeilijk?

”Ik heb er wel even over na moeten denken,” zegt Bert. ”Ik heb altijd heel hard geroepen dat ik nooit op een kantoor zou gaan zitten, ook omdat ik altijd zo veel fysiek bezig was. Ik vind wel dat als je een kans krijgt, je die aan moet grijpen. Ik ben er voor gegaan en dat ging gelukkig al vrij snel goed.” 

”Momenteel doen Frank en ik het met zijn tweeën, maar Maud ondersteunt ons waar nodig. Ze helpt met het archiveren van dossiers en het aanmelden van personeel. Alle zaken om de planning heen eigenlijk!” 

Wat is het meest uitdagende aan je job?

”Je hebt te maken met verschillende omstandigheden. Soms moet er bijvoorbeeld ’s nachts gewerkt worden. Laatst hebben we de vloeren van de gangen in een ziekenhuis vervangen. Je moet dan mensen zien te regelen die dat kunnen en willen doen. Je krijgt een heel ander ritme tijdens die periode waarin je aan dat project werkt. In goed overleg met de stoffeerders kom je daar eigenlijk altijd wel uit!” 

”Dat is best een uitdaging; iedereen tevreden houden. In principe komt natuurlijk iedereen een keer aan de beurt. Het is niet zo dat die ene ploeg altijd ver weg gestuurd wordt en de andere altijd hier in de buurt werkt.  We proberen overal rekening mee te houden. Ook met hun voorkeuren. De ene werkt liever bij een particulier, de ander liever aan een mooi project.” 

”Daarnaast moet je natuurlijk ook snel kunnen schakelen als je tegen een probleem aan loopt. Als de jongens gister ergens hebben geëgaliseerd en ze komen er op vandaag op locatie achter dat de egaline niet droog is, dan schuift alles op. Je gaat dan kijken op welke manier je dat op kan lossen en wat je kunt verschuiven in de planning. Je wil de stoffeerders laten werken én je klanten tevreden houden.” 

Je gaf net aan dat je probeert de juiste balans te vinden voor de jongens op de werkvloer; is dat lastig?

”Soms wel, maar ik hou al sinds 2017 een lijst bij met werken die op zaterdagen of in de avonduren zijn gevallen. Ook staat daar in opgenomen wie er bijvoorbeeld ergens heeft moeten overnachten. Het is dus nooit zo dat altijd dezelfde gevraagd wordt.” 

Met wat voor gekke dingen krijg je op de planning te maken?

”Er zijn natuurlijk 101 veranderingen waardoor een planning verschuift. Dat kan te maken hebben met de planningen van andere partijen, maar ook met leveringen van het materiaal. Als er een fout in de productie zit, kan het zo zijn dat je levering niet op tijd binnenkomt. Daarnaast kunnen er mensen ziek worden, dierbaren overlijden. Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.” 

Wat maakt het zo leuk om te werken bij de Borrenbergs Groep?

”De collega’s natuurlijk, die maken het leuk! De meeste komen zelf ook uit Luyksgestel, iedereen kent elkaar. Er is niemand die binnen Borrenbergs buiten de boot valt. Dat maakt het mooi! Daarnaast hebben we hele goede werkgevers aan Bregje en Jeroen. Je kan en mag alles; ze zullen niet snel nee zeggen. Dat is heel fijn! De stoffeerders mogen een eigen bus mee nemen als ze een karweitje hebben in het weekend. Daar wordt nooit moeilijk over gedaan. Als je goed bent voor hun, zijn ze dat ook voor jou! Zo simpel is het,” zegt hij lachend.

Heb je een vraag voor Bert? Neem dan contact met hem op via bert@borrenbergsgroep.nl.

Vraag het Bert Rombouts

Je kunt direct contact opnemen met Bert Rombouts via:
© 2021 Ad Borrenbergs Projectinrichting | Algemene voorwaarden | Privacy policy